Viktig info
KUNDAVTAL
STÄD- OCH FLYTTJÄNSTER
Innehåll
- Definitioner
- Priser
- Allmänna rekommendationer
- Kundens ansvar
- Följande moment ingår vid bokning av flyttstäd
- Följande moment ingår inte i flyttstäd
- Bedömning av bostadens och bohagets skick vid utförande av flyttstäd
- Försening
- Ändringar, tillval eller tillägg
- Betalning och fakturering
- Skador och reklamation
- Garanti
- Ångerrätt
- Övriga bestämmelser
- Behandling av personuppgifter
- Tvist
Fyller du i formuläret är det en faktisk bokning och inte en offertförfrågan om inget annat skrivs.
Mellan
(1) Flyttstädning Partner Sverige AB, 559020-5133, Franzéngatan 30, 112 16 Stockholm, (hädanefter "FPS")
och
(2) Kundnamn, personnummer, adress, (hädanefter "Kund"), har denna dag träffats följande avtal (härefter "Avtalet").
FPS och Kund är nedan gemensamt benämnda "Parterna" och var för sig "Part".
1 DEFINITIONER
Varhelst följande termer kommer till uttryck i detta Avtal ska dessa termer ha den innebörd som anges nedan:
- "Kund" avser beställare av tjänsten
- "Bostad" avser den bostad där tjänst ska utföras
- "Pris" avser pris exklusive moms
- "Tjänst" avser flytt- eller städtjänst
- "Uppdragsstart" avser den tidpunkt när tjänst ska börja utföras enligt aktuell bokning
- "Utförare" avser den eller de personer som ska utföra aktuell tjänst
- "Yta" avser den yta där tjänst ska utföras
2 PRISER
2.1 Alla priser som anges vid bokning avseende timdebitering räknas utifrån arbetad tid per person.
2.2 Varje påbörjad timme debiteras en (1) timme.
2.3 Om en kreditkontroll enligt 2.6 visar på anmärkning förbehåller FPS sig rätten att kräva förskottsbetalning av hela eller delar av priset. Rutavdrag faktureras separat och återbetalning sker när avdraget är godkänt av Skatteverket.
2.4 Om tjänst ska utföras för ett dödsbos räkning, och dödsboet står som avtalspart eller fakturamottagare, är det på grund av Skatteverkets regler inte möjligt att göra rut-avdrag.
2.5 Eventuella rabatter och erbjudanden tillämpas ej på tillval, om detta inte uttryckligen framgår.
2.6 FPS genomför en kreditkontroll för det fall fullständig förskottsbetalning inte erläggs innan uppdrag utförs.
3 ALLMÄNNA REKOMMENDATIONER
För att tjänsten ska kunna utföras på bästa sätt ber vi Kund att beakta följande rekommendationer.
3.1 Dokumentera alltid ytan och bohaget där tjänst ska utföras genom att ta bilder från olika vinklar. FPS kan kräva dokumentation i ett senare skede.
3.2 Vid utförande av tjänst ber vi Kund att kontrollera arbetet omgående i anslutning till tjänstens slutförande, så att eventuella brister kan hanteras av personal på plats.
3.3 Vid utförande av flyttjänst rekommenderar FPS alltid Kund att skydda golvet genom att täcka det med hård skyddspapp eller mjölkpapp.
3.4 Vid utförande av flyttjänst rekommenderar vi att Kund inte hjälper till med de arbetsuppgifter som ingår i uppdraget, utöver flytt av bohag som Kund är särskilt rädd om eller som behöver hanteras på något särskilt vis. Garanti gäller ej för sådana typer av föremål.
3.5 FPS tillhandahåller flyttkartonger om så önskas. När tallrikar och liknande packas ska de packas stående på högkant, med lämpligt emballage, för att försäkring ska gälla.
4 KUNDENS ANSVAR
4.1 Vid flyttjänst
4.1.1 Kund ansvarar för att eventuella kartonger som packats av Kund inte överskrider aktuell viktgräns samt att kartongerna är packade och vikta enligt anvisning.
4.1.2 Kund ansvarar för att nedmontering och packning av bohag är slutfört senast vid uppdragsstart. Det inbegriper även sådant som till exempel tillbehör till fönster, så som gardiner, persienner, draperier eller liknande.
4.1.3 Kund ansvarar för levande djur. Kund ombesörjer på egen hand transport av djur.
4.1.4 Kund ansvarar för att eventuella växter och träd har erforderligt skydd, för att klara av en flytt, som kan inbegripa exempelvis temperaturskillnader.
4.1.5 Kund ansvarar för att eventuella trädgårdsredskap, gräsklippare och dylikt senast vid uppdragsstart är rengjorda, tömda på drivmedel och nedpackade.
4.1.6 Kund ansvarar för att ombesörja flytt av brandfarliga vätskor.
4.2 Vid flyttstäd
4.2.1 Kund ansvarar för att 24 timmar innan uppdragsstart skriftligen via mail informera FPS om ugnen i den aktuella bostaden har en pyrolysemalj.
4.2.2 Kund ansvarar för att se till så att samtliga föremål som kan monteras isär (till exempel säng, soffa, hyllor eller liknande) är isärmonterade senast vid uppdragsstart.
4.2.3 Kund ansvarar för att ta bort front på badkar om rengöring undertill önskas.
4.2.4 Kund ansvarar för att bostaden är tömd senast vid uppdragsstart, om inte tillval gjorts eller om annan överenskommelse träffats.
4.2.5 Har tillval eller överenskommelse inte ägt rum enligt punkt 4.2.4, utförs tjänsten efter bästa förmåga genom att Utföraren städar runt om de saker som står kvar i bostaden.
4.2.6 Kund ansvarar för att frysen är avfrostad senast vid uppdragsstart om inte tillval gjorts.
4.2.7 Om frysen inte är avfrostad enligt 4.2.5 kan tillval göras vid uppdagsstart. För att garanti ska gälla ska läckageskydd samt fungerande avfrostningstapp finnas i bostaden. Avfrostning utförs under tiden tjänsten utförs i övrigt. Är frysen inte avfrostad när tjänsten är utförd i övrigt, stannar Utföraren inte kvar för att slutföra avfrostningen, om inte kund godkänner extra debitering för detta.
4.2.8 Kund ansvarar för att säkerställa så att spis, kyl, frys, badkar, tvättmaskin, torktumlare och andra större föremål senast vid uppdragsstart är utdraget så att Utföraren kommer åt, om rengöring bakom önskas.
4.2.9 Kund ansvarar för att dela på glasluckor till ugn, om rengöring emellan luckor önskas.
4.2.10 Kund ansvarar vid för att fönsterrutor och glas är nedmonterat gällande en inglasad balkong om fönstren ska putsas både in- och utvändigt. Om bostaden är belägen på bottenvåning eller i ett enplanshus behöver det inte göras, i de fall det går att utföra tjänsten genom att stå på utsidan av bostaden.
4.3 Vid samtliga tjänster
4.3.1 Kund ansvarar för att senast 24 timmar innan uppdragsstart skriftligen via mail informera FPS om något är trasigt, känsligt eller av annan anledning behöver hanteras särskilt varsamt inom ramen för den bokade tjänsten.
4.3.2 Kund ansvarar för att senast vid uppdragsstart göra bostaden eller utrymmet där tjänsten ska utföras tillgängligt för Utföraren.
4.3.3 Kund ansvarar för att tillhandahålla en stege som har fler än tre (3) steg, om det är nödvändigt för att kunna utföra tjänsten. Utföraren har alltid med sig en trestegsstege som täcker en takhöjd upp till cirka 2,5 meter.
4.3.4 Kund ansvarar för att värdesaker, nycklar, mediciner och dylikt är undanplockat senast vid uppdragsstart samt för att dessa saker under hela utförandet är i Kundens besittning.
4.3.5 Kund ansvarar för att det finns el och vatten att tillgå under uppdragets utförande. Extra debitering kan tillkomma om väntetid uppstår på grund av att el eller vatten saknas vid uppdragsstart.
4.3.6 Kund ansvarar för att signera den tidrapport som kommer lämnas till kund efter avslutat uppdrag. Signeras sådan tidrapport ej, kan anmärkningar när det gäller rapporterad tid ej göras vid ett senare tillfälle.
4.3.7 FPS ansvarar inte för skador som kan uppkomma till följd av att kund inte iakttagit någon av punkterna i detta kapitel.
5 FÖLJANDE MOMENT INGÅR VID BOKNING AV FLYTTSTÄD
För att kunna utföra uppdraget i sin helhet ber FPS Kund om att iaktta de förpliktelser som åvilar Kund i enlighet med kapitel 4. Om kund inte har följt dessa, kommer aktuell tjänst att utföras så gott som möjligt i enlighet med detta avtal och särskilt det som anges i detta kapitel.
5.1 Följande ingår beträffande samtliga rum vid en flyttstädning:
- Dammsugning och våttorkning av samtliga golv
- Torkning av målade ytor, till exempel på dörrar, foder, fönsterbågar, snickerier samt golvsocklar
- Fönsterputsning på samtliga sidor av fönster som går att putsa. Om fönstren kan delas ingår putsning på samtliga sidor. OBS! Trasiga eller spruckna fönster putsas ej
- Damning och torkning av element. Om elementen kan delas ingår damning och torkning av samtliga sidor
- Torkning av garderober invändigt och utvändigt
- Damning av tak och väggar
5.2 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av kök:
- Damning och rengöring av kakel samt borttagning av fläckar från väggar
- Rengöring av skåp och lådor invändigt och utvändigt
- Rengöring av skärbrädor och diskbänk
- Rengöring av spis inklusive plattor, galler, plåtar och vreden samt ugnsglas. Invändig rengöring av ugnsglas
- Rengöring av golv och väggar runt spisens normala placering
- Kyl och frys våttorkas och luftas in- och utvändigt för det fall avfrostning är utförd
- Rengöring av köksfläkt och ventil
5.3 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av badrum:
- Rengöring av väggar
- Rengöring av toalett
- Rengöring av badkar
- Rengöring av duschdörr
- Rengöring av badrumsskåp och eventuella speglar
- Rengöring av golvbrunn ingår om tillval gjorts
- Rengöring av vattenlås ingår om tillval gjorts
5.4 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av tvättrum:
- Rengöring av tvättmaskin och torktumlare utvändigt. Observera att kund ansvarar för att både plocka bort och sätta tillbaka filter efter rengöring
- Rengöring av tvättmedelsfack
- Rengöring av bänkar och ventiler
- Rengöring av golvbrunn ingår om tillval gjorts
5.5 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av balkong eller uteplats om tillval gjorts:
- Sopning eller dammsugning av golv
- Torkning av balkongens insida, räcken och stänger
- Fönsterputsning
5.6 Följande ingår särskilt vid flyttstädning av garage, vind eller liknande utrymme om tillval gjorts:
- Sopning eller dammsugning av golv
- Fönsterputsning (om tillval gjorts)
6 FÖLJANDE MOMENT INGÅR INTE I FLYTTSTÄD
6.1 Följande ingår inte vid utförande av flyttstäd, men kan oftast läggas till som tillval.
6.2 Borttagning av klistermärken, krokar, spikar, hyllor, stearin, tejp, lim eller dylikt.
6.3 Våttorkning av samtliga väggar och tak, dock ingår alltid rengöring av väggar i badrum och borttagning av fläckar i kök enligt punkt 5.2-5.3.
6.4 Rengöring av persienner, gardiner eller liknande fönstertillbehör (kan läggas till som tillval).
6.5 Rengöring av golvbrunn eller vattenlås (kan läggas till som tillval).
6.6 Rengöring av balkong (kan läggas till som tillval).
6.7 Rengöring av möbler (kan läggas till som tillval). Om rengöring av möbler läggs till ingår dammsugning och torkning av den yta som är tillgänglig. I uppdraget ingår inte att flytta eller montera isär något. I uppdraget ingår upp till två (2) timmars rengöring, för det fall det tar längre tid tillkommer en timdebitering om 350 kronor (efter eventuellt rut-avdrag) för varje påbörjad timme.
6.8 Rengöring av garage eller övrig uteplats (kan läggas till som tillval).
6.9 Särskild behandling eller skurning av golv.
6.10 Särskild rengöring av kalkavlagringar.
6.11 Särskild rengöring av fogar mellan kakel vid missfärgningar eller särskilt svåra fläckar.
6.12 Urkoppling av elektroniska produkter eller inredning, som till exempel lampor, armaturer, tvättmaskin, diskmaskin eller liknande.
6.13 Nedmontering eller isärplockning av möbler eller övrig inredning.
6.14 Rengöring mellan fönster som inte går att dela eller fönster som är trasiga.
6.15 Fullständig rengöring på insidan av ugnens ovansida om ugnens värmeslinga är monterad på ovansidan.
6.16 Bortforsling av skräp eller andra lösa föremål.
7 BEDÖMNING AV BOSTADENS OCH BOHAGETS SKICK VID UTFÖRANDE AV FLYTTSTÄD
7.1 FPS förbehåller sig rätten att avsäga oss uppdraget om vi anser att bostaden vid ett helhetsintryck är osedvanligt smutsig eller av annan anledning inte går att behandla på sedvanligt vis. Kalkavlagringar är något vi ofta bedömer som osedvanligt smuts, men det brukar inte ensamt medföra att vi avsäger oss ett uppdrag.
7.2 Är bostaden i skick som anges i punkt 7.1 erbjuder vi oss oftast att utföra tjänsten mot en extra timdebitering om 350 kronor per person och påbörjad timme, alternativt till ett nytt fast pris utifrån vår bedömning gällande bostadens skick. Om bostaden är i så pass dåligt skick så att en sanering är aktuell, förbehåller vi oss alltid rätten att avsäga oss uppdraget, till exempel om det finns blod eller avföring i bostaden. I de fall bostaden är i behov av sanering och detta inte meddelats i förväg, debiteras fullt pris.
7.3 Är bostaden i skick som anges i punkt 7.1 och vi inte kan utföra tjänsten, debiterar vi enbart för resa och en (1) timme per person som skulle ha utfört tjänsten. Denna kostnad berättigas ej rutavdrag.
7.4 Bedömning enligt ovan görs vid uppdragsstart. FPS dokumenterar alltid det vi tycker är osedvanligt smutsigt eller som av annan anledning inte går att behandla på ett sedvanligt vis, och skickar detta till Kund med en förklaring om vad vi anser om skicket. Därefter erhåller Kund uppskattade uppgifter om tidstillägg och extra debitering enligt punkt 7.2.
7.5 Om FPS inte får tag i kund eller om kunden inte accepterar den extra kostnaden, arbetar vi en (1) timme per tio (10) kvadratmeter och fullt pris debiteras.
8 FÖRSENING
8.1 Om försening som beror på Kund medför att FPS inte får tillgång till det utrymme där tjänst ska utföras, debiteras Kund fullt pris för uppdraget.
8.2 Om vi får tag i kund inom 30 minuter från uppdragsstart och uppdrag kan slutföras, tillkommer en kostnad om 700 kronor per påbörjad timme och person, för den extra tid uppdraget tar till följd av förseningen. I sådana situationer utgår inget avdrag för rut. Rut-avdrag kommer således i dessa fall ej att beviljas.
8.3 Om försening beror på FPS, utgår ingen ersättning till Kund utöver den ersättning som utgår enligt lag. FPS gör alltid sitt yttersta för att undvika förseningar.
9 ÄNDRINGAR, TILLVAL ELLER TILLÄGG
9.1 Samtliga ändringar, tillval eller tillägg ska ske skriftligen till FPS kundtjänst.
9.2 Ändringar, tillval eller tillägg som innebär att uppdraget minskar i omfattning kan göras senast tio (10) dagar innan tjänsten ska utföras, eller sjuttiotvå (72) timmar innan tjänsten ska utföras vid utökat avbeställningsskydd.
10 BETALNING OCH FAKTURERING
10.1 Vid bokning av städtjänst tillkommer en fast kostnad om 300kr för resa till och från bostaden + 79 kronor för material, dessa är ej berättigade rutavdrag.
10.2 Vid bokning av flyttjänst tillkommer 1 timme resa för framkörning, baserat på timpriset för 2, 3 eller man + bil enligt bokningen, detta är ej berättigat rutavdrag.
10.3 Faktura skickas till den mailadress som angivits vid bokning.
10.4 Fakturahanterings avgift om 60 kronor tillkommer och inkluderar eventuell ansökan om rutavdrag.
10.5 Anmärkningar när det gäller fakturan ska vara FPS till handa inom 10 dagar från fakturadatum.
10.6 Anmärkningar som gjorts senare än vad som följer av punkt 10.4, beaktas ej.
10.7 Om utställd faktura inte betalas inom förfallotiden, tillkommer en kostnad för påminnelseavgift om 60 kronor.
10.8 Vi förbehåller oss rätten att fakturera återstående belopp, motsvarande skattereduktionen, om begäran från Skatteverket avslås.
10.9 Dröjsmålsränta om tjugoåtta (28) procent utgår om faktura inte betalas inom förfallotiden.
10.10 Faktura ställs ut av FPS (org.nr: 559020-5133).
11 SKADOR OCH REKLAMATION
11.1 Reklamation beträffande flyttstäd ska göras skriftligen senast fjorton (14) dagar (inräknat städdagen) efter tjänsten är utförd till följande mailadress: [email protected].
11.2 Reklamation beträffande flyttjänst flyttstäd ska göras skriftligen senast sju (7) dagar efter tjänsten är utförd till följande mailadress: [email protected].
11.3 FPS åtgärdar kostnadsfritt den reklamation som faller inom ramen för garantin. Dock hanteras reklamation inte, om kund inte kan presentera dokumentation gällande reklamationen. FPS förbehåller sig rätten att i första hand åtgärda reklamationen på egen hand, om det inte är möjligt får andra åtgärder först vidtas efter att FPS uttryckt att reklamationen ej kan åtgärdas av FPS.
11.4 Om FPS gör en utredning och på plats kommer fram till att reklamationen inte är något som beror på FPS, tillkommer en avgift om 700 kronor per timme och person som arbetat med reklamationen samt en avgift om 700 kronor per timme för restid. I sådana situationer utgår inget avdrag för rut. Rut-avdrag kommer således i dessa fall ej att sökas eller beviljas.
11.5 För det fall FPS ska utföra ett avhjälpande efter reklamation, ska kund och FPS gemensamt komma överens om en passande tid.
11.6 Ingen ersättning utgår för eventuell förlust i näringsverksamhet i enlighet med 31-32 §§ konsumenttjänstlagen (1985:716).
11.7 Ingen ersättning utgår om kund eller någon annan åtgärdar ett fel i tjänsten, om kund inte reklamerat tjänsten till FPS först och berett FPS tillträde och möjlighet att avhjälpa eventuellt fel vid minst två separata tillfällen. Reklamation hanteras i första hand i enlighet med garantin.
12 GARANTI
12.1 FPS erbjuder garanti för sina tjänster, med följande undantag.
12.2 Flyttstäd
12.2.1 Garantin täcker inte skador på bostaden eller föremål som uppstått till följd av att FPS eller Utföraren ska stå för nedmontering eller flytt av föremål som är kundens ansvar.
12.2.2 Garantin täcker inte utförande av fönsterputsning för det fall tjänsten utförs när utomhus- eller inomhustemperaturen mäter 0 grader eller lägre.
12.2.3 Garantin täcker inte ytor som inte kan rengöras med Cif eller liknande städprodukt (till exempel smuts som är så ingrodd att smutsen inte går bort med sandliknande slipmedel).
12.2.4 Garantin täcker inte uppdrag som utförs utan tillgång till antingen vatten eller el.
12.3 Flyttjänst
12.3.1 Garantin täcker inte skador på bostaden eller föremål som uppstått till följd av att FPS eller Utföraren ska stå för nedmontering av föremål som är kundens ansvar.
12.3.2 Garantin täcker inte skador på bostaden eller föremål som uppstått till följd av att kund inte följt kapitel 3 och 4.
12.4 Garantin täcker inte de situationer som kan uppstå till följd av att kunden inte godkänt extra debitering när det krävts av Utföraren eller FPS.
13 ÅNGERRÄTT
13.1 För att nyttja ångerrätten ska ett meddelande skickas till [email protected], innehållandes ifyllt standardformulär som Kund erhöll vid bokning senast fjorton (14) dagar efter tjänst beställts. Det får dock inte vara senare än tio (10) dagar innan tjänst ska utföras, i sådana fall debiteras Kund fullt pris för tjänsten.
13.2 Vid utökat avbokningsskydd ska Kund nyttja sin ångerrätt senast sjuttiotvå (72) timmar innan uppdragsstart. Kostnad för utökat avbokningsskydd återbetalas ej för det fall ångerrätten nyttjas senare än tio (10) dagar innan tjänst ska utföras.
13.3 Ångerrätt gäller inte för tjänst som fullgjorts.
13.4 Ångerrätt gäller inte för den del av tjänsten som redan utförts, beräknat från bokningens starttid tills dess att kund skriftligen via mail meddelar att tjänsten skall avslutas i förtid. I dessa fall debiteras kunden 750kr per arbetad timme efter rutavdrag per person som utför tjänsten. Varje påbörjad timme debiteras som hel timme.
13.5 Oavsett när Kund väljer att nyttja sin ångerrätt, tas en administrationsavgift om 500 kronor ut.
14 ÖVRIGA BESTÄMMELSER
14.1 Om Utföraren eller FPS upplever Kund som hotfull eller liknande vid utförande av uppdrag, kan uppdraget komma att avbrytas i förtid. I sådana situationer utgår full ersättning som om uppdraget hade slutförts.
15 BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
15.1 FPS är ett företag som arbetar inom flytt- och städtjänster. Inom sin verksamhet hanterar FPS personuppgifter i den mening som avses i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679, den allmänna dataskyddsförordningen (hädanefter "GDPR").
15.2 Vid kontakt med FPS lämnar du uppgifter om dig själv, din IP-adress och ditt operativsystem. FPS behandlar dina personuppgifter för att kunna fullfölja våra förpliktelser enligt detta Avtal. Personuppgifterna kan också användas i marknadsföringssyfte samt utgöra underlag för marknadsanalyser och affärsutveckling.
15.3 För att få reda på vilka av dina personuppgifter vi behandlar, återkalla ditt samtycke eller begära rättelse av felaktig eller missvisande uppgift, kan du kontakta personuppgiftsansvarig enligt adress nedan:
Flyttstädning Partner Sverige AB
Franzéngatan 30
11216 Stockholm
15.4 Om dina personuppgifter ändras, får du gärna höra av sig till oss för att hålla uppgifterna uppdaterade, via följande mailadress: [email protected]
15.5 All personal, inklusive underleverantörer, har tystnadsplikt beträffande insamlade och hanterade personuppgifter.
16 TVIST
16.1 Samtliga eventuella tvister hanteras av svensk allmän domstol.
16.2 Tvister ska hanteras av den domstol som är närmst belägen FPS:s hemvist.